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原田裕規
京都芸術センター ギャラリー北・南・和室「明倫」Gallery North, South and Japanese-style room Meirin
会期中無休・予約不要 Open every day, No reservation required Google Maps
  • Waiting for
  • 2021, Video (color, sound), 33 hours 19 minutes 26 seconds

原田裕規は、クリスチャン・ラッセンや心霊写真などをモチーフに、作家自身の身体や知覚の限界に挑みながら、「イメージの倫理」を問う活動を展開してきました。2021年に金沢21世紀美術館で開催された個展では、33時間に及ぶ長編CGアニメーション作品Wait­ing forを発表して話題となりました。

Wait­ing forは、ドイツ・ロマン主義の風景画や1960年代のコンセプチュアリズムに通底する「水辺」への関心をモチーフに、その多義的な空間性を3DCGによってビジュアライズした作品です。本展ではWait­ing forに加えて、長野県にある諏訪湖で撮影された映像を用いた新作インスタレーション、24時間にわたって写真を見続ける様子を記録したOne Mil­lion See­ingsなど、新旧作品が新たな構成で展開されます。

本展タイトルに用いられた「Ecology(エコロジー)」という言葉は、環境保全や環境保護といった意味に加えて、生態系や環境そのものも指し示すものです。それに対して「Unreal Ecology(アンリアル・エコロジー)」とは、日本語にすると「人工的な環境/人工的な生態系」といった意味合いになります。Ecologyという言葉の幅広さと同様、Unreal Ecologyというタイトルもまた、生成的につくられた仮想空間から、現実世界の自然環境、現代文明の消費流通システムに至るまで、幅広い対象を捉えています。

本展を通じて原田が投げ掛けるのは、CG、映像、写真などの「イメージ」もまた、独自の生態系をもっており、それに対して私たちがもつべき倫理観とはどのようなものかという問いです。本展に並べられる3つの作品は、それぞれの方法でこの問題に向き合った実践の記録であるといえるでしょう。

Drawing on such motifs as ghost pho­tog­ra­phy and the paintings of Christian Riese Lassen, Yuki Harada’s work has explored the ethics of the image while testing the limits of his own body and perception.

Shown at a 2021 solo exhi­bi­tion at the 21st Century Mu­se­um of Con­tem­po­rary Art, Kanazawa, his thirty-three-hour com­puter animation Wait­ing for attracted wide­spread attention. The work is based on his interest in the water­side, a central element in both German Romanticist land­scape painting and 1960s conceptual art, and whose ambiguous spatiality Harada vis­u­al­izes through 3D CGI.

In addi­tion to Wait­ing for, this exhi­bi­tion features other new and previous works especially arranged for the occa­sion, including a new instal­la­tion using footage shot at Lake Suwa in Nagano as well as One Mil­lion See­ings, which records someone gazing at photographs over the course of twenty-four hours.

The titular word ecology refers to both envi­ron­mental preservation and pro­tec­tion as well as eco­sys­tems and the envi­ron­ment itself. Ecology that is “unreal,” on the other hand, adds a further layer of meaning: of artificial envi­ron­ments or eco­sys­tems. In the same way that ecology is a word with semantic breadth, the title of the exhi­bi­tion encapsulates everything from digitally gen­er­ated virtual spaces to the natural envi­ron­ment in the actual world, and the systems for dis­tri­bu­tion and con­sump­tion that we find in con­tem­po­rary soci­ety.

Through­out this exhi­bi­tion, Harada asks us to consider our ethics in response to the unique eco­sys­tem that “images” like com­puter graph­ics, video, and pho­tog­ra­phy possess. The three works featured in the exhi­bi­tion form a record of the art­ist’s prac­tice in which he confronts that problem by different means.

  • 2022.1.30[日]Sunday, January 30, 202211:0012:30 アーティストによるギャラリーツアー Gallery tour by artist 聞き手:谷竜一(京都芸術センター プログラムディレクター) Interviewer: Ryuichi Tani (Program Director, Kyoto Art Center) 定員:15名(要事前予約)予約する Capacity: 15 personsReservation
  • 2021.2.11[金]Friday, February 11, 202210:0011:30 トークイベント Talk event 原田裕規×富井玲子(美術史家、ポンジャ現懇主宰)リモート参加 Yuki Harada × Reiko Tomii (Art historian, Co-Director of “PoNJA-GenKon”)Remote 定員:15名(要事前予約)予約する Capacity: 15 personsReservation
  • 2022.2.25[金]Friday, February 25, 202219:0020:30 トークイベント Talk event 原田裕規×梅津庸一(美術家、パープルーム主宰) Yuki Harada × Yoichi Umetsu (Artist, Founder of “Parplume”) 定員:15名(要事前予約)予約する Capacity: 15 personsReservation

The Talk in these events will be given in Japanese

  • 湖に見せる絵(諏訪湖)Painting to be shown to the lake (Lake Suwa)
  • 2022, Color video with sound (4K), Water, 7 minutes 57 seconds

原田裕規Yuki HARADA

1989年生まれ。アーティスト。社会のなかで広く認知されている視覚文化をモチーフに、人間の身体・認知・感情的な限界に挑みながら、現代における「風景」が立ち上がるビューポイントを模索している。バブル期に一世を風靡したラッセン、日本でオカルトブームを牽引した心霊写真、オープンワールドゲームなどに用いられるCGIに着目しながら、実写映像、パフォーマンス、CGI、キュレーション、書籍など、多岐にわたる表現活動を行っている。主な個展に「アペルト14 原田裕規 Wait­ing for」(金沢21世紀美術館、2021年)、「One Mil­lion See­ings」(KEN NAKAHASHI、東京、2019年)、主なコラボレーションに『広告』Vol. 414特集著作(博報堂、2020年)、主な書籍に『ラッセンとは何だったのか?』(フィルムアート社、2013年)などがある。2013年に武蔵野美術大学造形学部芸術文化学科卒業、2016年に東京藝術大学大学院美術研究科修士課程先端芸術表現専攻修了、文化庁新進芸術家海外研修制度研修員として2017年にニュージャージーに、2021年にハワイに滞在。

Born in 1989. Art­ist. Taking as his motifs widely-recognized elements of visual culture, Harada pushes human physical, cognitive, and emo­tional boundaries to explore some of the view­points giving rise to the land­scapes of the mod­ern world, in an eclectic prac­tice encompassing live-action video, per­form­ance, CGI, curation, and books, with a focus on topics as varied as the painting of Christian Riese Lassen that took Japan by storm during the high-rolling asset bub­ble years of the ‘80s, the ghost pho­tog­ra­phy that for a time drove the nation’s craze for the occult, and CGI of the sort employed in open world games.Major solo exhi­bi­tions include Aperto 14 HARADA Yuki: Wait­ing for (21st Century Mu­se­um of Con­tem­po­rary Art, Kanazawa), One Mil­lion See­ings (KEN NAKAHASHI, Tokyo, 2019), Pho­tog­ra­phy Wall (Maruki Gal­lery for the Hiroshima Panels, 2019). In 2020, he collaborated with a print magazine Kohkoku Vol. 414 (Hakuhodo).After graduating from Musashino Art Uni­ver­sity in 2013, he com­pleted his MFA in the Department of Inter-media Art in the Graduate School of Fine Arts, Tokyo Uni­ver­sity of the Arts in 2016. As a fellow of the Pro­gram of Over­seas Study for Upcoming Art­ists by the Japan’s Agency for Cul­tural Affairs, he relocated to New Jersey In 2017, and Hawaii in 2021.

京都芸術センターKyoto Art Center

  • 〒604-8156 京都市中京区室町通蛸薬師下る山伏山町546-2
  • Yamabushiyama-cho 546-2, Nakagyo-ku, Kyoto 604-8156
  • Google Maps

電車 By Train

  • JR「京都駅」から地下鉄烏丸線に乗り換え「四条駅」下車、22・24番出口より徒歩5分。
  • 阪急京都線「烏丸駅」22・24 番出口より徒歩5分。
  • 京阪本線「三条駅」から地下鉄東西線に乗り換え「烏丸御池駅」下車、4番出口より徒歩10分。
  • 5 minutes walk from Exit 22/24 at “SHIJO STATION” on the Subway
  • 5 minutes walk from Exit 22/24 at “KARASUMA STATION” on the Hankyu Railway Kyoto-Line.
  • Get to the “Sanjo Station” on the Keihan Railway Main-Line and change the train to the “KARASUMA OIKE STATION” on the Subway Tozai-Line, then walk for 10 minutes from Exit 4.

市バス By Kyoto city bus

  • バス停「四条烏丸」下車、徒歩5分(3、5、201、203、207 系統など)。
  • Get off at “SHIJO-KARASUMA” bus stop, then walk 5 minutes north on Muromachi St.

By car

  • 駐車場はございません。公共交通機関をご利用ください。
  • There is no parking lot for the automobiles. Please use public transportation.

自転車・バイク By Bicycle, motorbike

  • 駐輪場は建物の北側にございます。
  • 駐輪場は京都芸術センター利用時のみご使用いただけます。
  • Parking space for bicycles and motorcycles is located at the north of the building.
  • This parking space is only for the visitors to the Kyoto Art Center.
主催
Unreal Ecology京都芸術センター(公益財団法人京都市芸術文化協会)
企画
原田裕規京都芸術センター(公益財団法人京都市芸術文化協会)
コーディネート
谷⻯一瀬藤朋勝冶真美吉峰拡(京都芸術センター)
テクニカルコーディネート
鬣恒太郎
映像設営
小西小多郎
展示造作(ギャラリー北)
スーパーファクトリー株式会社
設営
鬣恒太郎十河陽平米村優人村上美樹
デザイン(ウェブ・グラフィック)
熊谷篤史
記録撮影
松見拓也村松桂
協力
青木英侃田中茜松澤久美子渡辺真太郎
助成
公益財団法人野村財団公益財団法人小笠原敏晶記念財団

京都芸術センター Co-program2021 カテゴリーB採択企画

Organized by
Unreal Ecology, Kyoto Art Center (Kyoto Arts and Culture Foundation)
Curated by
Yuki Harada, Kyoto Art Center (Kyoto Arts and Culture Foundation)
Coordination:
Ryuichi Tani, Tomo Setou, Mami Katsuya, Hiromu Yoshimine (Kyoto Art Center)
Technical Coordination:
Koutarou Tategami
Video Install:
Kotaro Konishi
Property Design (Gallery North):
SUPER-FACTORY Inc.
Install:
Koutarou Tategami, Yohei Sogo, Yuto Yonemura, Miki Murakami
Web and Graphic Design:
Atsushi Kumagai
Photo and Video Archives:
Takuya Matsumi, Katsura Muramatsu
Thanks to:
Hidenao Aoki, Akane Tanaka, Kumiko Matsuzawa, Shintaro Watanabe
Supported by
Nomura Foundation, Ogasawara Toshiaki Memorial Foundation

A program of Co-program2021 category B, Kyoto Art Center